Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Algemeen
1.1 MDH foodservices, met maatschappelijke zetel te Sint-Pieters-Leeuw is ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen (KBO) onder het nummer. Hierna genoemd “de verkoper”.
1.2 Enkel deze voorwaarden beheersen de relatie tussen de verkoper en de klant, die bij opdrachtverstrekking/orderplaatsing erkent deze te aanvaarden. Zo er uitdrukkelijk schriftelijk de voorkeur gegeven wordt aan een afwijking van deze voorwaarden of aan een bijzondere overeenkomst, blijven deze voorwaarden minstens op aanvullende wijze gelden.
De elektronische webshop van de verkoper biedt zijn klanten de mogelijkheid om producten online aan te kopen. De klant aanvaardt dat deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn op alle artikelen uit het online assortiment en elke bestelling of aankoop die de klant online plaatst bij de verkoper. De bestellingen geplaatst via de webshop van de verkoper binden de klant op eenzelfde wijze als bestellingen die geplaatst zijn via bestelbonnen, e-mail of op andere wijze.
Artikel 2 – Offertes en prijsopgaven – totstandkoming van de overeenkomst
2.1 Offertes en prijsopgaven worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege de verkoper. Offertes gelden steeds enkel voor de in de offerte vermelde tijd, in principe 10 dagen na opmaak. Uit offertes of prijsopgaven uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten/bestellingen.
2.2 Een bestelling is slechts geldig indien zij schriftelijk door de verkoper is bevestigd.
2.3 De verkoper beschouwt als zijn klant/opdrachtgever de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de opdracht heeft toevertrouwd/de bestelling heeft opgegeven aan de verkoper, tenzij er uitdrukkelijk werd meegedeeld dat men in opdracht handelt van een derde en op voorwaarde dat de naam, het adres en het ondernemingsnummer van deze derde op datzelfde moment worden meegedeeld aan de verkoper. Degene die een opdracht plaatst voor een rechtspersoon, verbindt zich solidair met de rechtspersoon in wiens naam hij handelt.
2.4 Elke annulering door de klant dient schriftelijk te gebeuren. Zij is slechts geldig mits uitdrukkelijke aanvaarding ervan door de verkoper. In geval van aanvaarding van de annulering is de klant, naast de vergoeding van de reeds geleverde prestaties en/of goederen, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 20% van het totaalbedrag, onverminderd de mogelijkheid voor de verkoper om een hogere schadevergoeding aan te tonen en te vorderen.
2.5 Elke wijziging van de bestelling door de klant dient schriftelijk te gebeuren en geeft in principe aanleiding tot een nieuwe offerte of prijsopgave, en dit naar eigen inzicht en beslissing van de verkoper, die in dit geval gerechtigd is om de termijn en/of het tarief aan te passen of de opdracht alsnog te wijzigen.
2.6 Indien de klant de bestelde goederen niet afhaalt op de door hem gemelde datum, behoudt de verkoper zich het recht voor om na het verstrijken van een termijn van vijftien dagen, de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling. De bewaring van de goederen in afwachting van de afhaling of levering gebeurt op risico van de klant.
Artikel 3 – Uitvoering van de overeenkomst
3.1 De verkoper besteedt de vereiste zorg aan de uitvoering van de aan hem toevertrouwde opdrachten/geplaatste bestellingen en is - tenzij anders overeengekomen - enkel belast met een inspanningsverbintenis. De leverings- en/of uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor de verkoper, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen werd tussen partijen. Vertraging in de levering en/of uitvoering kan evenwel nooit aanleiding zijn tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de goederen in ontvangst te nemen.
3.2 De klant bezorgt de verkoper in elk stadium van de uitvoering van de overeenkomst, tijdig alle gegevens die noodzakelijk geacht worden voor het uitvoeren van de overeenkomst. Indien deze benodigde gegevens niet tijdig aan de verkoper zijn verstrekt, heeft deze het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de klant te factureren.
3.3 Deelleveringen en of -uitvoeringen zijn na overleg met de verkoper mogelijk. De verkoper behoudt zich het recht voor om een vooruitbetaling of een borgstelling te vorderen voor de totale bestelling en dit bij de eerste deellevering.
3.4 De verkoper behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien er objectieve redenen aanwezig zijn die aantonen dat de solvabiliteits- en of liquiditeitspositie van de klant in gevaar gebracht is (bijv. door faillissement, WCO, kennelijk onvermogen, achterstallige betalingen bij de verkoper of derden, het bekomen van een collectieve schuldenregeling door de klant,…).
3.5 Indien de verkoper na de bevestiging van de opdracht en voor of tijdens de levering omstandigheden verneemt waardoor de afspraken niet meer voldoende verzekerd lijken, dan heeft de verkoper het recht vooruitbetaling of borgstelling te vorderen, desgevallend om de overeenkomst op te zeggen zonder enig recht op schadevergoeding vanwege de klant.
Artikel 4 – Prijs
4.1 De overeenkomst is gesloten aan de op de bestelbon vermelde prijzen en de daarin voorziene betalingswijze, behoudens in geval van onderling overeengekomen afwijkingen van de oorspronkelijke offerte of prijsopgave die bevestigd werden door de koper.
De prijs van de producten is indicatief indien het eindbedrag wordt bepaald door het exacte gewicht van de producten voor wat betreft de producten met variabele gewichten.
De prijs is echter te verhogen indien tussen de periode van het aangaan van de overeenkomst en/of de bestelbon en de datum van levering van goederen en/of diensten, de lonen of andere bestanddelen die de prijs kunnen beïnvloeden (o.a. fiscale tarieven, sociale lasten, e.d.) een stijging ondergaan.
4.2 Alle prijzen zijn exclusief BTW en andere kosten (verzekering, verzending e.d.), tenzij expliciet anders wordt voorzien. De BTW is ten laste van de klant. De kosten verbonden aan de verzending van de goederen is ten laste van de klant, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 5 – Betaling
5.1 De facturen van de verkoper zijn, behoudens andersluidende schriftelijke bedinging contant betaalbaar, op de factuurdatum.
5.2 Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en niet verminderbare schadevergoeding, gelijk aan 10 % van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 100,00 EUR zonder dat een ingebrekestelling nodig is. Bovendien is van rechtswege een verwijlintrest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Elke begonnen maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden aangewend ter dekking van kosten, intresten en schadevergoedingen om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.
5.3 In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle openstaande facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar en heeft de verkoper het recht om, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd zijn aanspraak op schadeloossteling.
5.4 Onverminderd hetgeen bepaald is in artikel 7, dient de klant de facturen van de verkoper, in geval van betwisting, door middel van een gemotiveerde aangetekende brief te protesteren binnen de 8 kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
Artikel 6 – Overmacht
6.1 Indien de verkoper de opdracht/ de levering niet kan uitvoeren wegens overmacht, waaronder begrepen wordt ongevallen, ziekte, brand, stakingen, lock-outs, opstanden, maatregelen van overheidswege, vertragingen bij leveranciers, faillissement van de opdrachtgever, storingen in de dienstverlening van internetproviders, gebrek aan vervoermateriaal, enz., heeft de verkoper het recht om aan de overeenkomst een einde te stellen zonder enige verdere schadeloosstelling aan de opdrachtgever/de klant.
6.2 Indien de verkoper bij het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is de verkoper gerechtigd het reeds uitgevoerde/geleverde afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever/de klant gehouden deze factuur te voldoen, als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
7.1 Op het moment van levering bevestigt de klant dat hij de goederen heeft ontvangen en nagekeken. Klachten betreffende de levering/uitvoering moeten binnen de 24 uren na de levering/uitvoering en schriftelijk aan de verkoper gericht worden en in elk geval vóór enig gebruik, wijziging of herstelling. Alle klachten in verband met de geleverde diensten of producten moeten, onverwijld gemeld worden aan de verkoper Elke klacht die niet tijdig is gemeld, doet elk recht op herstelling of vervanging vervallen. Het in ontvangst nemen van een klacht kan door de klant niet beschouwd worden als een teken dat de verkoper de klacht tijdig of terecht acht.
7.2 De verkoper is enkel aansprakelijk voor schade die het directe en aantoonbare gevolg is van een aan hem toerekenbare tekortkoming. De verkoper kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor alle andere vormen van schade zoals bedrijfsschade, schade door vertraging en gederfde winst. De aansprakelijkheid van de verkoper is in elk geval beperkt tot het bedrag ter hoogte van de factuurwaarde excl. BTW voor de betreffende bestelling.
Artikel 8 – Verzakingsrecht en retourbeleid
8.1 Enkel artikelen die zich in de originele en onbeschadigde verpakking bevinden, samen met alle toebehoren, gebruiksaanwijzingen en de factuur of het aankoopbewijs kunnen worden teruggenomen, op voorwaarde dat deze onder de vereiste condities bewaard werden. Zullen in geen geval worden teruggenomen:
- verkeerd gebruikte, bevuilde, beschadigde of onvolledige artikelen;
- licht versleten artikelen;
- artikelen beschadigd door nalatigheid of door een ongeluk;
- geheel of gedeeltelijk versleten artikelen;
- artikelen waarvan de verpakking (of een deel ervan) geopend werd;
- verkeerd gestockeerde artikelen, m.n. ontdooide of vervallen producten;
- artikelen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden.
8.2 De verkoper behoudt zich het recht voor retourzendingen te weigeren bij het vermoeden dat de artikelen reeds zijn gebruikt of bij vermoeden van schade aangebracht door schuld anders dan de verkoper of de leverancier van het artikel.
Artikel 9 – Overdracht van rechten
9.1 De klant wordt pas eigenaar van of krijgt het gebruiksrecht op de geleverde goederen en diensten vanaf het moment dat hij aan al zijn verplichtingen ten aanzien van de verkoper heeft voldaan.
9.2 Het risico met betrekking tot de goederen gaat over op de klant op het ogenblik van de verzending. De verzendingskosten zijn voor rekening van de klant, tenzij anders bepaald.
Artikel 10 – Intellectuele eigendom
10.1 De voor of na de totstandkoming van de overeenkomst aan de klant ter hand gestelde documenten zijn auteursrechtelijk beschermd en blijven eigendom van de verkoper. Zij mogen zonder toestemming van deze laatste niet door de klant worden gebruikt, gekopieerd of vermenigvuldigd.
10.2 De verkoper is te allen tijde gerechtigd om voor promotiedoeleinden en wedstrijden als referentie te verwijzen naar de geleverde diensten en/of producten met vermelding van de identiteitsgegevens van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 11 – Persoonsgegevens
11.1 Door contact op te nemen met of een bestelling te plaatsen bij de verkoper, staat de klant uitdrukkelijk toe dat kan worden overgegaan tot de verwerking en het gebruik van zijn persoonsgegevens voor doeleinden zoals de administratie van het klantenbestand, het beheer van de bestellingen, leveringen en facturen, het opvolgen van de solvabiliteit, marketing en reclame.
Voor de uitvoering van de overeenkomst/de levering dient de verkoper te beschikken over de volgende gegevens van de klant: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en facturatiegegevens. De verwerking voor marketingdoeleinden en de geïndividualiseerde reclame gebeurt enkel indien de klant zich hiertoe uitdrukkelijk akkoord heeft verklaard. De verkoper zal de gegevens niet mogen overmaken aan derden, zonder de uitdrukkelijke toestemming van de klant.
De klant heeft ten allen tijde het recht om zich kosteloos te verzetten tegen de verwerking van de gegevens voor directe marketing doeleinden.
De verkoper is verantwoordelijk voor de verwerking van deze gegevens. De verwerking van deze gegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van deze overeenkomst/deze levering en zal niet voor andere doeleinden worden aangewend.
11.2 In bepaalde omstandigheden is de verkoper verplicht om de persoonsgegevens van de klant door te geven. Dit komt voor indien de wet, de regelgeving of een juridische procedure hem hiertoe verplicht of wanneer hij hiertoe verzocht wordt door overheidsinstanties in het kader van acties ter handhaving van de wet of indien de verkoper van mening is dat het noodzakelijk is om deze persoonsgegevens van de klant door te geven om schade of financiële verliezen te voorkomen, en dit in het kader van een onderzoek naar fraude of andere illegale activiteiten.
11.3 Indien de verkoper alle of een deel van haar activiteiten of activa verkoopt of overdraagt, behoudt hij zich het recht voor om ook alle persoonsgegevens van de klant over te dragen. In dat geval zal de verkoperde nodig inspanningen leveren om de klant hiervan in kennis te stellen en ervoor te zorgen dat degene die de persoonsgegevens verkrijgt, deze ook gebruikt in overeenstemming met dit artikel. In dit geval dient de klant zich voor verdere vragen te richten tot de verkrijger van de persoonsgegevens.
11.4 De klant heeft het recht om zijn/haar gegevens op elk moment in te kijken en deze desgevallend te corrigeren.
11.5 De verkoper draagt zorg voor een gepast administratief, technisch en fysiek veiligheidsbeleid, waarbij de persoonsgegevens van de klant worden beschermd tegen toevallige, onwettige of ongeoorloofde vernietiging, verlies, wijziging, toegang, onthulling of gebruik.
Artikel 12 – Varia en geschillenregeling
12.1 Deze algemene verkoopsvoorwaarden doen geen enkele afbreuk aan de uitoefening door de verkoper van alle andere hem toekomende wettelijke of contractuele rechten.
12.2 Het is de klant verboden zijn rechten en verplichtingen onder de met de verkoper afgesloten overeenkomst over te dragen zonder zijn voorafgaande schriftelijke toestemming. Elke ongeoorloofde overdracht zal van rechtswege nietig zijn.
12.3 Een eventueel in gebreke blijven van de verkoper om de uitvoering te eisen van de bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden, zal geen afstand van of verzaking aan de toepassing van deze of enigerlei andere bepaling kunnen impliceren.
12.4 De ongeldigheid van één of meerdere bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden doet geen afbreuk aan de toepassing van de andere bepalingen.
12.5 In de relatie tussen de verkoper en de klant is enkel het Belgische recht van toepassing. Elk geschil zal door de verkoper worden voorgelegd aan de rechtbanken van het arrondissement Brussel, onverminderd het recht van de verkoper om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de rechtbanken van het rechtsgebied van de klant.